Indre Ro & meditation – Børne/unge forløbet – v. Martin August.
Børne/unge forløbet
8 ugers forløb for børn/unge og evt. deres plejefamilier – Hvad kan du/I forvente, hvad får man med sig. Dette har fokus på barnet/ det unge menneske.
Tirsdage, kl. 16.00 til 16.30
Datoer 8/4, 15/4, 22/4, 29/4, 6/5, 13/5, 20/5, 27/5
På børne/ungeforløbet lærer deltageren at berolige nervesystemet og se ’bag om’ egne og andres følelser i stedet for at reagere ud fra automatiske reaktioner, som ikke er afstemte til situationen. Desuden arbejder vi ud fra interpersonel neurobiologi, hvor hjernens tilstande reguleres i lyset af, hvordan de kan hæmme og fremme en god kontakt til sig selv og andre. Teorien formidles gennem konkrete eksempler og øvelser, så den bliver lige til at forstå og bruge i hverdagen.
Teori:
- Børnene/de unge vil lære, hvordan stress og uro påvirker deres hjerne, krop og følelser – og hvad de selv kan gøre for at få mere ro, styrke og glæde før, under og efter situationer, der presser dem.
- Børnene/de unge vil også lære lidt teori om hjernen og nervesystemet på en sjov måde, som også kan bruges som et ”håndtegn”. Det betyder, at børnene lærer, hvordan de kan signalere til plejeforældrene, når de føler sig stressede, vrede, bange eller er kede af det, så de med andre ord lettere kommunikerer deres behov for tryg tilknytning. Jf. Daniel Siegels Hand Model of the Brain.
Hvad deltagerne kan forvente sig at lære:
- Børnene/de unge vil lære, at de kan få mere ro på sig selv, f.eks. når de bliver stressede, vrede eller kede af det. De vil f.eks. helt konkret lære at puste luften ud af munden/lungerne, og samtidig forestille sig, at luften strømmer igennem og/eller forbi hjertet. Det regulerer hjernen og kroppen lynhurtigt og kan ”tænde for” barnets evne til at forstå sig selv og andre og reagere konstruktivt i svære situationer. Børn er ofte hurtige til at fange idéen og til at bruge den i hverdagen.
- De vil også lære, at de lettere kan få kontakt til og hjælp fra deres plejeforældre (eller andre betydningsfulde voksne), når de giver signal med et håndtegn.
- Hvad sker der, når børn lærer ’jeg kan forstå mine følelser og hjerne’, jeg kan selv ’skifte gear’ fra negativ til positiv og ’jeg kan selv få ro på mig selv, når jeg er oprevet’? Så vil de typisk begynde at føle mere selvværd, løfte deres selvtillid og kunne fungere bedre i deres sociale relationer.
Tilmeld jer her | ![]() |
Læs mere om Voksenforløbet: Online kursus: Find roen – Voksenforløbet