Kampagne med en forkert målgruppe

Små liv store hjerter kampangne

Sådan stiller PLF sig til Socialministeriets rekrutteringskampagne “Små liv søger store hjerter”.

PLF mener, at intentionen med kampagnen er god, så der kan komme opmærksomhed på, at der findes mange børn og unge, der føler sig alene og svigtet af deres familie.

PLF ser dog ikke, at de allermest sårbare børn, som kommer fra et hjem, hvor der så åbenlyst er risiko for, at børnene vil tage alvorlig skade, hvis de skulle blive boende i deres familie, kan være målgruppe for denne kampagne.

Det er nemlig ikke bare en livsstil at være plejefamilie eller netværksfamilie for disse børn. Det er et arbejde, et fag, som kræver helt særlige kompetencer af de mennesker, der vælger at åbne deres hjem og hjerte for samfundets allermest sårbare børn.

Det er kompetencer, som man ikke kan uddannes til, evnen til at sætte eget liv og ambitioner for eget liv på standby for at være der for plejebørn 24/7/365.

Plejeforældre forlader ofte et job med ordnede arbejdsvilkår som overenskomst, pension og klare regler om samarbejdet. Det findes ikke på plejefamilieområdet. Og vi må også konstatere, at arbejdet med plejefamiliereformen er gået i stå.

PLF havde ønsket, at man på politisk niveau havde prioriteret at skabe ordentlige arbejdsvilkår for plejefamilierne i kommunerne.

PLF mener, at ministeren med rekrutteringskampagnen viser, hvor langt væk fra virkeligheden social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil er.

Her er PLF’s opråb til ministeren:

Vi vil ikke være samfundets helte, som ministeren udnævnte os til i forbindelse med den socialpolitiske redegørelse 2022. Vi skal have ordnede arbejdsforhold.